Σάββατο 31 Αυγούστου 2013

Ο Γιάννης Πουλόπουλος Τραγουδά Μίκη Θεοδωράκη



Η συνεργασία του Γιάννη Πουλόπουλου με τον Μίκη Θεοδωράκη είναι η πρώτη άξια αναφοράς της καριέρας του μεγάλου ερμηνευτή και αυτή που του άνοιξε το δρόμο προς την επιτυχία.
 Το 1962, ο Γιάννης Πουλόπουλος ηχογράφησε τα πρώτα δύο του τραγούδια στην COLUMBIA, το "Κορμί Μου Πονεμένο" του Μπάμπη Δαλιάνη, το οποίο έμεινε δείγμα, και το "Δως' Μου Την Καρδιά Μου Πίσω" του Πάνου Πετσά, το οποίο ήταν το πρώτο τραγούδι του Πουλόπουλου που κυκλοφόρησε στις 45 στροφές. Λίγους μήνες αργότερα, όμως, η εταιρεία αποφάσισε να κάνει "εκκαθάριση", γιατί είχε συγκεντρώσει μεγάλο αριθμό καλλιτεχνών που δεν έκαναν επιτυχία. Σε αυτούς ανήκε και ο Πουλόπουλος. Το 1963, η εταιρεία αποφάσισε να κάνει ακροάσεις και να κρατήσει μόνο 50 τραγουδιστές. Ενώ, όλοι τραγουδούσαν τσιφτετέλια της εποχής, ο Πουλόπουλος προτίμησε να τραγουδήσει δύο δύσκολα τραγούδια του Μίκη Θεοδωράκη, τα "Παράπονο" και "Μάνα Μου Και Παναγιά". Η κριτική επιτροπή, αποτελούμενη από τον Απόστολο Καλδάρα, τον Γιάννη Παπαϊωάννου, τον Βασίλη Τσίτσανη και τον Μίκη Θεοδωράκη, αρχικά έκρινε αρνητικά την επιλογή του νεαρού Πουλόπουλου, αλλά μόλις τελείωσε, ο Θεοδωράκης εντυπωσιασμένος τον πλησίασε και είπε χαρακτηριστικά: "Αυτόν εγώ θα τον κάνω τραγουδιστή". Τελικά, ήταν ο μόνος που πέρασε από αυτή την ακρόαση και, με αυτό τον τρόπο, ξεκίνησε η συνεργασία του με τον Μίκη Θεοδωράκη.
 Ο Θεοδωράκης εμπιστεύτηκε στον νεαρό Πουλόπουλο τρία τραγούδια σε πρώτη εκτέλεση, που έμελλαν να γίνουν κλασσικά, που θα ακούγονταν στην θεατρική παράσταση του Ιάκωβου Καμπανέλλη "Η Γειτονιά Των Αγγέλων" με την Τζένη Καρέζη και τον Νίκο Κούρκουλο, που θα ανέβαινε στα τέλη της χρονιάς στο Θέατρο Ρεξ-Κοτοπούλη. Αυτά τα τρία τραγούδια, όλα σε στίχους του Καμπανέλλη, ήταν τα "Στρώσε Το Στρώμα Σου Για Δυο", "Το Ψωμί 'Ναι Στο Τραπέζι" και "Δόξα Τω Θεώ". Τα πρώτα δύο κυκλοφόρησαν μαζί σε δίσκο 45 στροφών, ενώ τα δύο τελευταία συμπερίληφθηκαν στο δίσκο που κυκλοφόρησε την ίδια χρονιά, βασισμένο στο ομώνυμο θεατρικό. Στον δίσκο αυτό, που είναι και ο πρώτος 33 στροφών του Πουλόπουλου, το "Στρώσε Το Στρώμα Σου Για Δύο" ακούγεται από τον Νίκο Κούρκουλο και τον Βαγγέλη Σειληνό. Λίγο καιρό αργότερα, τα τραγούδια αυτά ηχογραφήθηκαν και με τη φωνή του Γρηγόρη Μπιθικώτση, και έγιναν τεράστιες επιτυχίες. Το γεγονός αυτό επισκίασε τις αυθεντικές εκτελέσεις του Πουλόπουλου, πράγμα που αποτελεί παράπονο του μεγάλου ερμηνευτή.
 Στις αρχές του 1964, ο Θεοδωράκης ετοιμαζόταν να ηχογραφήσει το μεγαλύτερο έργο της καριέρας του, το "Άξιον Εστί", σε ποίηση του πολύ μεγάλου Οδυσσέα Ελύτη. Ερμηνευτής αυτών των τραγουδιών τελικά έγιναν ο Γρηγόρης Μπιθικώτσης και ο Θεόδωρος Δημητριέφ, από τους οποίους ο πρώτος πέρασε στη σφαίρα του μύθου, αλλά υπήρχαν πολλές διαφορετικές εκδοχές ως προς την ερμηνεία των τραγουδιών. Μία ήταν ο Μπιθικώτσης να τραγουδήσει το μίσο δίσκο, και τον άλλο μισό ο Στέλιος Καζαντζίδης με τη Μαρινέλλα. Ο Καζαντζίδης, όντας το μεγαλύτερο όνομα της εποχής, δεν δέχτηκε και ζήτησε να τραγουδήσει όλο το έργο μόνος του, όμως ο Θεοδωράκης δεν δέχτηκε και το έδωσε ολόκληρο στον Μπιθικώτση. Άλλη εκδοχή λέει πως ο Θεοδωράκης αρχικά ήθελε να δώσει στον νεαρό τότε Γιάννη Πουλόπουλο να ερμηνεύσει το μεγάλο αυτό έργο, όμως, μετά από παρέμβαση του Γρηγόρη Μπιθικώτση, ο οποίος διεκδίκησε την ερμηνεία των τραγουδιών, τελικά τα ερμήνευσε εκείνος. Όποια εκδοχή και να ισχύει, το σίγουρο είναι πως ο Μπιθικώτσης φοβήθηκε τον νεαρό τραγουδιστή και ανάγκασε τον διευθυντή της COLUMBIA, Τάκη Λαμπρόπουλο, να τον διώξει από την εταιρεία, γιατί αλλιώς θα έφευγε εκείνος. Ο Λαμπρόπουλος δέχτηκε και έδιωξε τον Πουλόπουλο από την COLUMBIA στις αρχές του 1964. 
 Λίγο καιρό αργότερα, ο Αλέκος Πατσιφάς, που μέχρι τότε ανήκε στην COLUMBIA, αποφάσισε να φύγει και να ανοίξει την δίκη του δισκογραφική, την οποία ονόμασε ΛΥΡΑ. Ο Πατσιφάς, ο οποίος γνώριζε τον Πουλόπουλο από την COLUMBIA και γνώριζε πως κάποια μέρα αυτός ο νεαρός τραγουδιστής θα γνωρίσει μεγάλη επιτυχία, του πρότεινε να ενταχθεί στο δυναμικό της νεοσύστατης ΛΥΡΑ, πρόταση την οποία εκείνος δέχτηκε. 

Παρά την απομάκρυνση του Πουλόπουλου από την COLUMBIA, ο Θεοδωράκης συνέχισε να την συνεργασία του με τον νεαρό τραγουδιστή στη ΛΥΡΑ, αλλά και συναυλιακά. Τα πρώτα δύο τραγούδια που ηχογράφησε ο Πουλόπουλος στη ΛΥΡΑ ήταν δύο μεγάλες επιτυχίες του Μίκη Θεοδωράκη, το "Βραδιάζει" και το "Στράτα Τη Στράτα". Στο ίδιο χρονικό διάστημα, ο Πουλόπουλος ερμήνευσε άλλα 13 τραγούδια του μεγάλου συνθέτη, μεταξύ των οποιών και τα "Το Ψωμί 'Ναι Στο Τραπέζι" και "Στρώσε Το Στρώμα Σου Για Δυο" σε επανεκτέλεση, τα περισσότερα
ενορχηστρωμένα από τον Ιωάννη Διδήλη και τον Γιώργο Ζαμπέτα, με εξαίρεση το "Στράτα Τη Στράτα", το οποίο ενορχήστρωσε ο Γιώργος Κατσαρός. Τα μπουζούκια ήταν συνήθως των Λάκη Καρνέζη-Κώστα Παπαδόπουλου και του Γιώργου Ζαμπέτα, που τότε ακολουθούσαν τον Θεοδωράκη. 8 από αυτά τα τραγούδια κυκλοφόρησαν σε ένα δίσκο 10 ιντσών το 1964, με τίτλο "Ο Γιάννης Πουλόπουλος Τραγουδά Μίκη Θεοδωράκη", ο οποίος είναι εξαιρετικά σπάνιος και δυσεύρετος. Τα τραγούδια αυτά πέρασαν σχεδόν απαρατήρητα τότε, αλλά γνώρισαν μεγαλύτερη επιτυχία 10 χρόνια αργότερα, το 1974, λίγο μετά την πτώση της Χούντας, που κυκλοφόρησε ένας δίσκος 33 στροφών με τον ίδιο τίτλο, αλλά είχε 12 τραγούδια. Τα υπόλοιπα τρία συμπεριλήφθηκαν στον δίσκο σε μεταγενέστερη επανέκδοσή του. 


Η συνεργασία του Πουλόπουλου με τον Θεοδωράκη διακόπτεται στα τέλη του 1964, καθώς ο πρώτος πρέπει να καταταχθεί φαντάρος. Η θητεία του Πουλόπουλου λήγει το 1966, μετά από αρκετούς μήνες φυλακής, πράγμα που του δίνει τη δυνατότητα να μπει για τα καλά στη δισκογραφία. Αμέσως μετά την απόλυσή του από τον στρατό, ακολουθεί και πάλι τον Θεοδωράκη σε συναυλίες, αλλά για λίγο καιρό, γιατί ο πατέρας του είπε, όταν ο συνθέτης του πρότεινε συναυλίες στη Ρωσία, να μην συνεχίσει την συνεργασία μαζί του για να μην στοχοποιηθεί πολιτικά. Ο Πουλόπουλος άκουσε τα λόγια του πατέρα του και στη θέση του πήγε ο πρωτοεμφανιζόμενος Αντώνης Καλογιάννης. Η τελευταία συναυλία του Θεοδωράκη στην οποία συμμετείχε ο Πουλόπουλος έγινε το 1966 στο γήπεδο της ΑΕΚ στη Νέα Φιλαδέλφεια. Εκτός από τον Πουλόπουλο, που ερμήνευσε μόνο το "Βρέχει Στη Φτωχογειτονιά", συμμετείχαν ο Γρηγόρης Μπιθικώτσης, η Μαρία Φαραντούρη και ο πρωτοεμφανιζόμενος Δημήτρης Μητροπάνος.

Συμπερασματικά, η συνεργασία των δύο καλλιτεχνών έληξε δισκογραφίκα το 1964 και συναυλιακά το 1966. Λίγο καιρό αργότερα, ο Πουλόπουλος γνώρισε τον Μίμη Πλέσσα και εμφανίστηκε στα μιούζικαλ του Γιάννη Δαλιανίδη, που εκτόξευσαν την φήμη του στα ύψη, με αποκορύφωμα το "Δρόμο" του 1969. Έκτοτε, ο Πουλόπουλος δεν τραγούδησε ποτέ ξανά Θεοδωράκη, με εξαίρεση το δίσκο του 1982, με τίτλο "Μια Φορά Θυμάμαι", όπου ερμήνευσε τρίτη φορά το "Ψωμί 'Ναι Στο Τραπέζι", ενώ επίσης ερμήνευσε αριστουργηματικά τα "Δακρυσμένα Μάτια", "Όμορφη Πόλη" και το ιστορικής σημασίας για την καριέρα του "Παράπονο", όλα σε ενορχήστρωση Γιάννη Σπανού.
 Αναμφισβήτητα, ο Μίκης Θεοδωράκης είναι ο άνθρωπος στον οποίο χρωστάει την επιτυχία του ως τραγουδιστής, καθώς εκείνος ήταν που του άνοιξε το δρόμο στη δισκογραφία, διακρίνοντας μια μεγάλη φωνή που θα σημάδευε το ελληνικό πεντάγραμμο ανεξίτηλα, ίσως όχι με τραγούδια του Θεοδωράκη, αλλά με τραγούδια άλλων κλασσικών συνθετών. Από το 1963 έως και το 1982, ο Γιάννης Πουλόπουλος έχει ερμηνεύσει συνολικά 19 τραγούδια του μεγαλύτερου σύγχρονου Έλληνα συνθέτη:

COLUMBIA 
01. Στρώσε Το Στρώμα Σου Για Δυο (1963) Ιάκωβου Καμπανέλλη
02. Το Ψωμί 'Ναι Στο Τραπέζι (1963) Ιάκωβου Καμπανέλλη
03. Δόξα Τω Θεώ (1963) Ιάκωβου Καμπανέλλη

LYRA
04. Βραδιάζει (1964) Δημήτρη Χριστοδούλου
05. Στράτα Τη Στράτα (1964) Νίκου Γκάτσου
06. Είναι Μακρύς Ο Δρόμος Σου (1964) Πάνου Κοκκινόπουλου
07. Γωνιά Γωνιά (1964) Δημήτρη Χριστοδούλου
08. Από Το Παράθυρο Σου (1964) Ιάκωβου Καμπανέλλη
09. Βρέχει Στη Φτωχογειτονιά (1964) Τάσου Λειβαδίτη
10. Το Τραγούδι Της Ξενιτιάς (1964) Ερρίκου Θαλασσινού
11. Τι Να Την Κάνω Την Χαρά (1964) Νότη Περγιάλη
12. Ο Καημός (1964) Δημήτρη Χριστοδούλου
13. Βράχο Βράχο Τον Καημό Μου (1964) Δημήτρη Χριστοδούλου
14. Το Όνειρο (1964) Μίκη Θεοδωράκη
15. Χρυσοπράσινο Φύλλο (1964) Λεωνίδα Μαλένη
16. Τ' Όνειρο Καπνός (1964) Νίκου Γκάτσου

MINOS
17. Δακρυσμένα Μάτια (1982) Γιάννη Θεοδωράκη
18. Όμορφη Πόλη (1982) Γιάννη Θεοδωράκη
19. Παράπονο (1982) Δημήτρη Χριστοδούλου 

---- Απαγορεύεται η αναδημοσίευση υλικού από το ιστολόγιο---- 

2 σχόλια:

  1. Ενταξει,κατα Θεοδωρακην,[εχει γινει λιγο"μαρτυριαρης']ο Καζαντζιδης,ζηλευε τον Μπιθικωτση,ο Μπιθικωτσης,ζηλεψε τον Πουλοπουλο..ανθρωπινες αδυναμιες ειχαν,ως Ανθρωποι και ΑΥΤΟΙ! Η διαφορα ΤΟΥΣ,συνισταται στο οτι,οι 2 Μεγιστοι Λαικοι,ειχαν πιο περιορισμενο"Μουσικο Χωρο",ενω,ο Μεγιστος Ελαφρο-Λαικος,ειχε πολυ μεγαλυτερο Μουσικο Χωρο,λογω Σπανιου Ευρους,στην κλιμακα ΣΥΧΝΟΤΗΤΩΝ [HiFi 20 Hz-20 kHz]! ΤΩΡΑ ΠΙΑ ΚΑΙ ΟΙ
    3,Στην Μουσικη ΓΕΙΤΟΝΙΑ των ΑΓΓΕΛΩΝ..ΑΞΕΧΑΣΤΟΙ!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Μη μου θυμωνεις ματια μου !!!!!!!!!! υπεροχο!!

    ΑπάντησηΔιαγραφή