Digital clock

Κυριακή, 25 Αυγούστου 2013

Ο Γιάννης Πουλόπουλος Τραγουδά Γιάννη Γλέζο





Η συνεργασία του Γιάννη Πουλόπουλου με τον συνθέτη Γιάννη Γλέζο αποτελεί μία από τις πιο χαρακτηριστικές της καριέρας του ερμηνευτή και, ίσως, την πιο σημαντική και επιτυχημένη του συνθέτη. Πρόκειται για μια συνεργασία που άφησε πίσω της μεγάλες και διαχρονικές επιτυχίες, αλλά και ανεπανάληπτα έργα, που αποτελούν θησαυρούς της ελληνικής δισκογραφίας.
 Ο Γιάννης Πουλόπουλος, λοιπόν, συνάντησε τον Γιάννη Γλέζο πρώτη φορά δισκογραφικά το 1968, στο τραγούδι "Περιστεράκι Της Φτωχιάς Αυλής" του Κώστα Κινδύνη, που δύο χρόνια πριν, το είχε ερμηνεύσει σε πρώτη εκτέλεση ο Γρηγόρης Μπιθικώτσης, ενορχηστρωμένο από τον Μίκη Θεοδωράκη. Το τραγούδι κυκλοφόρησε αρχικά σε δίσκο 45 στροφών, μαζί με το "Στο Κερατσίνι" του Λευτέρη Παπαδόπουλου, και, αργότερα, συμπεριλήφθηκε στον πρώτο ολοκληρωμένο δίσκο του Γλέζου, με τίτλο "Η Ελένη Του Μάη". Το "Στο Κερατσίνι" συμπεριλήφθηκε στον τρίτο προσωπικό δίσκο του Πουλόπουλου, που κυκλοφόρησε την ίδια χρονιά. 
 Η "Ελένη Του Μάη" κυκλοφόρησε λίγο καιρό αργότερα. Στον δίσκο, πέρα από τον Πουλόπουλο, θα τραγουδούσαν η Αλέκα Μαβίλη και ο Μιχάλης Βιολάρης. Με τη βελούδινη φωνή του Πουλόπουλου ηχογραφήθηκαν 4 τραγούδια, όλα σε στίχους του Κώστα Κινδύνη: το "Περιστεράκι Της Φτωχιάς Αυλής", το ομώνυμο, που το ηχογράφησε λίγο καιρό αργότερα και η Καίτη Χωματά, του οποίου η μουσική έχει έντονες επιρροές από την ποπ της εποχής, το "Καιρός Να Χαρείς", που ήταν και το τελευταίο τραγούδι του δίσκου, και η μεγαλύτερη επιτυχία του διδύμου, το διαχρονικό "Να 'Χα Τη Δύναμη", ένα τραγούδι-σταθμός στην καριέρα του Πουλόπουλου, που λόγω της μεγάλης του επιτυχίας, συμπεριλήφθηκε και στον τρίτο προσωπικό δίσκο του ερμηνευτή, που κυκλοφόρησε λίγο καιρό αργότερα, και το σήμα κατατεθέν του Γιάννη Γλέζου. 
 Η επόμενη δισκογραφική συνάντηση του διδύμου έλαβε χώρα το 1969, λίγους μήνες μετά την κυκλοφορία του πιο πετυχημένου ελληνικού δίσκου, του "Δρόμου" των Μίμη Πλέσσα-Λευτέρη Παπαδόπουλου, στον οποίο βασικός ερμηνευτής ήταν ο Γιάννης Πουλόπουλος, ο οποίος είδε την καριέρα του να εκτοξεύεται στα ύψη. Αυτή τη φορά, όμως, ετοίμαζαν ένα πολύ ιδιαίτερο δίσκο, αποτελούμενο από 12 τραγούδια, βασισμένα σε 12 ποιήματα του πολύ σπουδαίου Ισπανού ποιητή, Φεντερίκο Γκαρθία Λόρκα. Την ελεύθερη απόδοση των ποιημάτων στα Ελληνικά ανέλαβε ο Λευτέρης Παπαδόπουλος, ενώ την ενορχήστρωση ανέλαβε ο Νίκος Μαμαγκάκης, επειδή ο Γιάννης Γλέζος δεν είχε σπουδάσει ενορχήστρωση. Ο Γιάννης Πουλόπουλος ερμήνευσε 10 από τα 12 τραγούδια του δίσκου, ενώ τα υπόλοιπα ερμήνευσε η Έλενα Κυρανά. Από τον δίσκο αυτό, προέκυψαν απροσδόκητα, λόγω ύφους, δύο μεγάλες επιτυχίες, η "Κόρντοβα" και το "Από Έρωτα Πεθαίνουν Τα Κλαριά", ίσως γιατί εκείνη την περίοδο ο Πουλόπουλος ήταν ο πιο δημοφιλής Έλληνας τραγουδιστής. Ο δίσκος αποτελεί ένα "διαμάντι" της ελληνικής δισκογραφίας, κυρίως λόγω των μοναδικών και ανεπανάληπτων ερμηνειών του Πουλόπουλου. 

                                                                                                           
Παράλληλα με τα "12 Τραγούδια Του Φ. Γ. Λόρκα", ο Γλέζος ηχογράφησε άλλα δύο τραγούδια σε στίχους Λευτέρη Παπαδόπουλου, με την φωνή του Γιάννη Πουλόπουλου: τα "Του Χωρισμού Η Πόρτα" και "Θα Σου Δώσω Μια", τα οποία κυκλοφόρησαν στις 45 στροφές, χωρίς ιδιαίτερη επιτυχία.
 Λίγους μήνες αργότερα, το 1970, κυκλοφόρησε άλλος ένας δίσκος 45 στροφών με δύο εξαιρετικά τραγούδια του Γιάννη Γλέζου, ερμηνευμένα από τον Γιάννη Πουλόπουλο. Το ένα τραγούδι ήταν τα "Φορτηγά Καράβια", σε ποίηση του Κώστα Ουράνη, και το άλλο ήταν το "Κάθε Μάρτη, Κάθε Απρίλη, Κάθε Μάη", σε στίχους Κώστα Κινδύνη, που έγινε τόσο μεγάλη επιτυχία, που συμπεριλήφθηκε στον τέταρτο προσωπικό δίσκο του Πουλόπουλου, που κυκλοφόρησε την ίδια χρονιά.
 Η τελευταία συνάντηση του Γλέζου με τον Πουλόπουλο στις 45 στροφές έλαβε χώρα το 1971, όταν κυκλοφόρησαν τα "Όνειρό Μου" και "Είναι Παραμύθια Όλα Αυτά", σε στίχους του Άκου Δασκαλόπουλου, όπου ακούγονται στις δεύτερες φωνές η Λίλιαν και η Βάνα Σουρτζή. Όμως, η συνεργασία των δύο καλλιτεχνών δεν είχε λήξει ακόμα.
 Την ίδια χρονιά, οι συντελεστές του δίσκου "12 Τραγούδια Του Φ. Γ. Λόρκα", συναντήθηκαν και πάλι για να δημιουργήσουν ένα ακόμα "διαμάντι" της ελληνικής δισκογραφίας. Μόνο που αυτή τη φορά, δεν θα γινόταν μελοποίηση ποιημάτων του Λόρκα, αλλά του μεγάλου Χιλιανού ποιητή, Πάμπλο Νερούντα, και ερμηνευτής του δίσκου θα ήταν αποκλειστικά ο Γιάννης Πουλόπουλος. Τα ποιήματα του Νερούντα που θα συμπεριλαμβάνονταν στον δίσκο χωρίζονταν σε δύο κατηγορίες: αυτά που ήταν αφιερωμένα στον ηγέτη της Μεξικανικής Επανάστασης του 1910, Εμιλιάνο Ζαπάτα, και είχαν συμπεριληφθεί στην ποιητική συλλογή "Canto General" του 1950, και δύο ακόμα που είχαν στίχο ερωτικό, το "Ο Άνεμος Στο Νησί" από τη συλλογή "Los Versos Del Capitan" του 1952, και το "Όταν Γέρνω Στα Βράδια" από τη συλλογή "Veinte Poemas De Amor Y Una Cancion Desesperada" του 1924. 
 Όμως, ένας τέτοιος, καθαρά επαναστατικός δίσκος, εν έτει 1971, καταμεσής της Χούντας, ήταν εξαιρετικά δύσκολο να κυκλοφορήσει. Αρχικά, η Χούντα απαγόρευσε την κυκλοφορία του, όμως, ο διευθυντής της ΛΥΡΑ, Αλέκος Πατσιφάς, έβαλε τα δυνατά του για να μην γίνει αυτό. Με αφορμή το γεγονός πως ο Νερούντα επρόκειτο εκείνη τη χρονιά να λάβει Νόμπελ Λογοτεχνίας, ο Πατσιφάς είπε στο καθεστώς πως η απαγόρευση κυκλοφορίας του δίσκου μπορούσε να δημιουργήσει διπλωματικό ζήτημα με την Χιλή. Η Χούντα προσπαθώντας να αποφύγει κάτι τέτοιο, τελικά επέτρεψε την κυκλοφορία του δίσκου. 
 Αυτός ο μοναδικός δίσκος, με τις ανεπανάληπτες ερμηνείες του Γιάννη Πουλόπουλου, έμελλε να είναι και ο τελευταίος του μεγάλου ερμηνευτή με τον Γιάννη Γλέζο, ο οποίος στα χρόνια που ακολούθησαν, έφυγε στην Αμερική για να σπουδάσει ενορχήστρωση. Όταν γύρισε το 1976, μιας και ο Πουλόπουλος ανήκε πλέον στο δυναμικό της ΜΙΝΟΣ, αποφάσισε να ερμηνεύει ο ίδιος τα τραγούδια του. 
 Συμπερασματικά, η συνεργασία του Γιάννη Γλέζου με τον Γιάννη Πουλόπουλο διήρκεσε μόνο 3 χρόνια, από το 1968 έως το 1971, άλλα άφησε πίσω της μεγάλες επιτυχίες και 2 δίσκους-θησαυρούς για την ελληνική δισκογραφία. Ο Γιάννης Πουλόπουλος ερμήνευσε συνολικά 29 τραγούδια σε μουσική Γιάννη Γλέζου, τα οποία αναγράφονται στην παρακάτω λίστα: 

01. Περιστεράκι Της Φτωχιάς Αυλής (1968) Κώστα Κινδύνη
02. Στο Κερατσίνι (1968) Λευτέρη Παπαδόπουλου 
03. Η Ελένη Του Μάη (1968) Κώστα Κινδύνη
04. Να 'Χα Τη Δύναμη (1968) Κώστα Κινδύνη
05. Καιρός Να Χαρείς (1968) Κώστα Κινδύνη
06. Το Τραγούδι Του Καβαλάρη (1969) Φεντερίκο Γκαρθία Λόρκα-Λευτέρη Παπαδόπουλου
07. Σεβιλλιάνικο Νανούρισμα (1969) Φεντερίκο Γκαρθία Λόρκα-Λευτέρη Παπαδόπουλου
08. Οι Ρηγάδες Της Τράπουλας (1969) Φεντερίκο Γκαρθία Λόρκα-Λευτέρη Παπαδόπουλου (με την Έλενα Κυρανά) 
09. Θάνατος Την Αυγή (1969) Φεντερίκο Γκαρθία Λόρκα-Λευτέρη Παπαδόπουλου
10. Από Έρωτα Πεθαίνουν Τα Κλαριά (1969) Φεντερίκο Γκαρθία Λόρκα-Λευτέρη Παπαδόπουλου
11. Κόρντοβα (1969) Φεντερίκο Γκαρθία Λόρκα-Λευτέρη Παπαδόπουλου
12. Μπαλκόνι (1969) Φεντερίκο Γκαρθία Λόρκα-Λευτέρη Παπαδόπουλου (με την Έλενα Κυρανά) 
13. Αποχαιρετισμός (1969) Φεντερίκο Γκαρθία Λόρκα-Λευτέρη Παπαδόπουλου
14. Χάρτινο Τριαντάφυλλο (1969) Φεντερίκο Γκαρθία Λόρκα-Λευτέρη Παπαδόπουλου (με την Έλενα Κυρανά) 
15. Η Μπαλάντα Των Τριών Ποταμών (1969) Φεντερίκο Γκαρθία Λόρκα-Λευτέρη Παπαδόπουλου
16. Του Χωρισμού Η Πόρτα (1969) Λευτέρη Παπαδόπουλου
17. Θα Σου Δώσω Μια (1969) Λευτέρη Παπαδόπουλου
18. Τα Φορτηγά Καράβια (1970) Κώστα Ουράνη 
19. Κάθε Μάρτη, Κάθε Απρίλη, Κάθε Μάη (1970) Διονύση Τζεφρώνη 
20. Όνειρό Μου (1971) Άκου Δασκαλόπουλου (με τις Λίλιαν και Βάνα Σουρτζή) 
21. Είναι Παραμύθια Όλα Αυτά (1971) Άκου Δασκαλόπουλου (με τις Λίλιαν και Βάνα Σουρτζή) 
22. Όταν Της Γης Επλήθυναν Οι Πόνοι (1971) Πάμπλο Νερούντα-Λευτέρη Παπαδόπουλου
23. Ψωμί Μοιράζεις Και Γη (1971) Πάμπλο Νερούντα-Λευτέρη Παπαδόπουλου
24. Ο Ζαπάτα Ήταν Χώμα (1971) Πάμπλο Νερούντα-Λευτέρη Παπαδόπουλου
25. Το Φεγγάρι Κοιμάται (1971) Πάμπλο Νερούντα-Λευτέρη Παπαδόπουλου
26. Πατρίδα Ζητάμε (1971) Πάμπλο Νερούντα-Λευτέρη Παπαδόπουλου
27. Μεξικό, Ξερό Χωράφι Αγαπημένο (1971) Πάμπλο Νερούντα-Λευτέρη Παπαδόπουλου
28. Ο Άνεμος Στο Νησί (1971) Πάμπλο Νερούντα-Λευτέρη Παπαδόπουλου
29. Όταν Γέρνω Στα Βράδια (1971) Πάμπλο Νερούντα-Λευτέρη Παπαδόπουλου 

---- Απαγορεύεται η αναδημοσίευση υλικού από το ιστολόγιο---- 

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου